A Tisza Volán kémje a SZKT
nyílt napján
Szegedi villamos -
beszámoló
(Főrész)
2005-ben esett meg, hogy
történetében
először a Szegedi
Közlekedési Társaság (SZKT) nyílt
napokat rendezett, ahol minden érdeklődő megtekinthette a
cég létesítményeit, kérdezhetett a
vállalat vezetőitől és még nosztalgiavillamoson is
utazhatott.
A nyílt napot a
társaság meghirdette
honlapján, ott kattantam rá én is. Úgy
döntöttem, hogy lemegyek kérdezni és
fotózni. Miskolci
túrámhoz hasonlóan
itt is olyan szállodába akartam menni, ami villamosvonal
mellett van. Lefoglaltam a szállást, bepakoltam az
eredeti csehszlovák
hátizsákomba, majd
vonatra ültem. Miskolcra anno autóval drájvoltam le,
de most a vonat egyszerűbbnek és célszerűbbnek tűnt.
kőbányai vagyok, és, mivel a Szegedre taró IC-k
megállnak a kökin, sokat nem kell buszozni a
vasútállomásig. Napszemüveg, fekete ancug
föl, irány az állomás. A vonat be is
érkezett, egy 20 something hölgyemény gyerekkel
megpróbálta kinyitni a vonatajtót, de nem
járt sikerrel, mire én sajátos
akcentusommal beszóltam
neki: itt kell megnyomni. Egy jó darabig nézett,
én meg nem tudtam mit néz, aztán
rájöttem, hogy azt hivé, én vagyok itt a
helyi terminátor. Végül is aztán megnyomta, s
feljuttunk a kocsiba. Az út részleteivel nem untatom az
olvasót. Ugrunk tehát: megérkeztem Szegedre, a
főpályaudvarra (vagy hogy is hívják).
No be is linkelem az első képet:
Orosz pirosvonat az első vágányon. (Nem elektromos, de
legalább sínen megy. Síndöcögény,
de nem sárga stb.)
Készítettem néhány képet a pu. előtt
végállomásozó 1-es villamosról,
amint éppen elhúz a megállóhelyről:
És ahogy távolodik (balra egy vén ikarusz csoda):
Kerek perec megmondtam, hogy távolodik:
A villamos
egy kicsit közelebbről:
Nos a villamostípus, amit itt a nyálas olvasó
láthatott a Tátra,
pontosabban T6A2. Ezek
járnak az egyesen, néha feltűnik egy-egy csuklós
(KT4D-M)Tátra is, és néha egy-egy bengáli
is. Ezekre azért is szükség van, mert
anno az SZKT-nak sikerült ilyen kis kapacitású
egykocsis járműveket vásárolnia a legforgalmasabb
vonalára. Ezért csúcsidőben az
utaslemaradások gyakoriak. Az SZKT ezen úgy
próbál segíteni, hogy nagyobb
kapacitású villamosokat is beállít
(lásd fennebb) vagy a tátrákat csatoltan
közlekedteti. Az SZKTnál az utóbbi időben
egyébként igen dícséretes
fejlesztések történnek, de erről majd később.
A szegedi tátrákról még annyit tudni kell,
hogy ezeknek - ellentétben a pesti szimpla,
vagy a miskolci
csuklós tátrákkal (KT8D5) - csak az egyik
oldalon van
ajtajuk és vezetőfülkéjük, azaz
egyirányúak. Ezért fordulásukhoz hurokra
vagy deltára (ipszilonforduló) van
szükségük.
Jegyvásárlás után folytattam utamat,
már villamossal és az Anna-kútnál
szálltam le. A Tisza Lajos körúton folytattam
a fotózást, a hármas és négyes vonal
közös szakaszán.Szegeden járatlan
olvasóknak mondom, hogy három villamosvonal van
(és még nehány betétjárat): a
Pályaudvar és a a Rókus állomás
között közlekedő egyes (ez volt a fővonal), a
Tarján és a Fonógyári út
között járó hármas és a
Tarján és Kecskés között közlekedő
négyes. A szegedi
vonalhálózat több
változáson is keresztülment, hosszú
hanyatló szakasz után ismét fejlődésnek
indult. Nemrég
kétvágányúsították a Tisza
Lajos körúti szakaszt és
összekötötték a hármas és
négyes vonalakat. (Régebben csak a négyes
járt ki Tarjánba, a hármas csak a Dugonics
térig közlekedett.)
No nézzük a körúti képeket:
A fenti
képen egymás mellett - az összevont
tömegklözlekedési sávban - haladó bengáli villamosok láthatók. Érdekes,
hogy
a szegedi bengálik jóval
zajosabbak voltak a miskolciaknál,
pedig a pályát itt is nemrég
újították fel. Valószínűleg
azért, mert azok jobban karban voltak tartva.
A következő kép - khm.. - teleobjektívvel
készült:
Ja! Elektromos tejcsarnok!
Ennyit a Tisza Lajos körútról. Fel is
szálltam a következő villamosra
és egy teljes megállót utaztam véle a
Dugonics térig, mert ott volt a szállásom. Nem
pont a téren kicsit odébb. Itt:
A kép a szálloda erkélyéről
készült. Előtérben egy Kecskésről
Tarjánba tartó tuja, s háttérben a Dugonics
tér. Ezen és a következő képen is
jól látható, hogy a szakasz
egyvágányú - a Dugonics tértől kifele. S
közeledik a villamos, már itt is van:
Ez
természtesen az a tuja, amit két képpel ezelőtt
távolodni láttunk.
Készítettem néhány képet a föld
színéről is a Petőfi sugárútról,
befelé száguldó 818-assal:
Az alábbi képen a tuja már a dugonics téri
kitérőben van, innen a központ felé már
kétvágányú a vonal:
No, de amíg itten rizsázok már el is haladt a
szembejövő villamos:
S már messze jár:
Ezzel be is fejeztem egyelőre a Petőfi sgt
fotózását. Visszavonulót fújtam, de
csak egy filmcsere erejéig, hogy bejárjam a 3-as,
szintén egyvágányú vonal külső
szakaszát.