A Tisza Volán kémje a SZKT nyílt napján
A hármas villamos vonalán
(Másodrész)



A hármas villamos Kálvária sugárúttól kifelé tartó szakasza a Kiskundorozsmára tartó vonalszakasz maradványa. Fénykorában a vonal a Somogyi utcától indult, végigment a Kálvária sugárúton, majd keresztezte a Hódmezővásárhelyre tartó vasuti pályát, elment a temető mellett, a Postás sprtelepnél a Fonógyári útra kanyarodott, s  keresztezve a Pestre tartó vasútvonalat végül megérkezett Dorozsmára. A vonalat többször kurtították, először a pesti vasútig, majd a Postás sporttelepig. Végül a belső végállomás is egy megállóval kijjebb, a Dugonics térre került, gondolom azért, hogy még véletlenül se lehessen átszállni az 1-es (fő)vonalra. Egészen a nyolcvanas évek végéig  folytatódott, a  mindmáig igen archeikusnak tetsző vonal  csonkítása, míg  végül valami transzcendens sugallatra meg nem indultak a fejlesztések, s a Dugonits téren össze nem kötötték a 3-as vonalat a 4-essel. S így már a 3-as is Tarjánig jár.
Anno egyébként két járat is közlekedett a vonalon, a 3-as és a 7-es. Az utóbbi elment egészen Dorozsmáig, belső végállomása pedig  a legtöbbször a a rókusi kórháznál volt. A 7-es vonal a Kálvária téren kanyarodott el a Boross József utcába - ez a vonalszakasz azonban már megszűnt, csak nyomai lelhetők fel.
A vonal belső szakaszát (nem tudom miért) nem fotóztam, csak a külsőt, a Vadasparktól kezdődően. A külsõ szakaszon egyébként a hármas és négyes összevonás után szünetelt a közlekedés, aztán rövid idõ múlva újraindították  a temetõt is érintõ szekciót, így legalább van mit fotózni, s nem csak a halott villamos nyomai után kutatni. (azért nyomot is fogunk olvasni a késõbbiekben):

vadaspark

A kitérőben a kifelé haladó villamos várja a szembejövőt. (A vezér elbújt, nem szereti ha fényképezik.)
Így néz ki a Benga belülről ( a vonalon csak bengálik járnak, mert a végállomáson nincs kiépítve forduló):

bengabél1

Buszablakos bengáli, látható hogy az eredeti ablakokat kicserélték. Még egy kép:

bengabelső2

E villamoson a szegedi felújítások során az eredeti, egylábú bőrüléseket is kicserélték már, babakocsinak is kialakítottak helyet. A tuja - mint ahogy írtam - nem a végállomáson áll, ezért feltűnő hogy mekkora a tolongás a járaton. Amikor sok évvel ezelőtt a nyolcvanas években Szegeden jártam ( nagybátyám pappá szentelésekor), már akkor is ilyen tömeg volt a hármason. A külső szakaszon akkor is már csak ketten maradtunk a drájverrel. Persze nem akarok aljas lenni, na pláne nem akarom, hogy a vonalat megszűntessék. Az utóbbi idők fejlesztéseinek köszönhetően azonban már sokszor jóval többen vannak a kocsiban, amikor hétvégén visszamentem még ülőhely sem volt a temetőig. Hát induljunk is el affelé:

belki1

Már kereszteztük a rókusi vasutat és a kanyarban haladunk a temető felé. Közben lehet szemlélni a felsővezeték-rendszert, tápkábeleket, szigetelőket, meg a régi, rozsdás oszlopokat. Egyébként a fenti oszlop már láthatóan heggesztett, tehát nem olyan régi, mint amilyennek látszik, csak kissé rohad. Az igazán ősi kiadásúak szegecseltek.

belki2

Kívül-belül. Piros-fehér-szürke enteriőr. Igazán dizájnos A bengáli hangja, a hangja viszont az eredeti:

belki3

Már rá is kanyarodtunk a temető melletti útra:


belki4

És már meg sem állunk a Fonógyári úti végállomásig. Azaz megállunk, de addig nem készültek képek. Majd visszafelé.
Íme a desztináción veszteglő szerelvény:

dest814_1


S még kétszer ugynaz (így jobban rögzül):

dest814_2

Ajánlom mindenki figyelmébe a típusra amúgy nem jellemző szegedi specialitást, a dizájnos félpantográf áramszedőt.

dest814_3

Vajon a olvasó észreveszi-e a három kép közötti apró különbéget. ( A nyertesek között bengáli motorhangokat sorsolunk ki.)
S egy kép oldalról:

dest_814oldal


Az alábbi kép kissé távolabbról készült, látható, hogy a sínek még folytatód(ná)nak tovább. Az árnyékok már nagyon hosszúak, késő délután van. Sietnem kellene már, de ez a villamos még nélkülem tér vissza. Nekem még itt dolgom van.


dest814távoli


Megvárom, míg a spéci, szegedi festésű, buszablakos FVV 1200-as visszaindul és a naplemente mentén távolodik.:

dest814_kozelioldal

És távolodik:

deszt814_t4

És távolodik -  a többi gépjármű meg közeledik. Dugó van.

dest814_tavolodik

Én viszont tovább indulok kifelé, a vonal maradványait követve. Anno a 3-as villamos keresztezte a fenti képen látható főutat, és rákanyarodott  Fonógyári útra. A kanyarról van egy édes sztorim. Amikor -mint ahogy már említettem - a nyolcavanas években erre jártam(nagybátyám  pappá szentelésén), akkor még a vonal megvolt a Fonógyári úton. S emlékeim szerint, amikor - nem kis sebességgel - rákanyarodott a Fonógyári útra akkorát rántott a bengáli, hogy leestem a székről. Riadtan néztem a vezérre (mert ugye csak ketten voltunk a tuján - ő meg én), de ő unottan nézett vissza, mintha kedvesen azt mondta volna: mi a faszt aggódsz te kis pöcs?!
Azóta megtudtam, hogy ezt a kanyart nem ívekből, hanem egyenes sínszálakból heggesztették össze, ezért a merevtengelyes FVV-k mindig így haladtak át az úton.
Ezt az ívet már leaszfaltozták, de a pályaszakasz továppi része még a Postás sporttelepig megvan:

Postas1


A fénykép befele készült, tehát amerre nézünk most, onnan jöhetne tovább a végállomásozon villamos. Ez a kis kurta szakasz nem olyan rég szűnt meg. Gondolom feleslegesnek ítélték, hogy bekanyarodjon ide a szerelvény, forgalmi akadályt okozva ezzel - az imént látott zsúfolt - kereszteződés előtt. Amúgy sincs itt semmi.

Postás2

Az innenső oszlopot már benőtte a dzsuva... - izé dudva. Még egy kicsit kijjebb megyünk:

Postás3

Itt a régi peron, szemben egy benzinkút. Itt volt a vége. De nézzük meg merre haladt tovább a nyolcvanas években. Mert ugye amint látható itt egy kitérő volt, ez volt a vonal utolsó kitérője. Amikor anno itt jártam emlékeim szerint sokat állt itt a vonat, a szembejövőt várva. Nem volt könnyű az emlékeim helyszínét beazonosítani. Nekem ez a 3-as vonal már akkor is igen bizarranak tűnt. Akkor elindult a Somogyi utcából, a Dugonits téren metszette a 4 -est, majd rendkívül hamar kiért a lakott területről és teljesen kietlen helyeken kanyargott. Villamos a semmibe...

A következő képen látszik a vonal utlsó maradványa, egy felsővezeték tartó oszlop:

Lastpole

Erre haladt tovább a vonal anno. Már több kitérő nem volt, ha jól emlékszem még három megállót ment a vili nyílegyenesen a végkifejletig. A Fonógyári úton kifelé még vannak gyárak, meg mostanában mindenféle áruház is épült, s anno a végállomástól már csak át kellett csámpázni a vasúti átkelőn és máris Dorozsmán lehetett az utazó. Persze - az írások szerint - még régebben a villamos is átment egészen Dorozsma központjáig.
Aztán visszavágták a villamost úgy, hogy végképp ne legyen semmi értelme a vonalnak. Ez a 70-es-80-as években gyakorlat volt. Csonkítsd meg értelmetlenül, majd mutasd ki, hogy nincs elég utas, s már fel is lehet számolni. Az akkori idők idiotizmusát valahogy megúszta a hármas (és a négyes) vonal, s egyedüli egyvágányúként megmaradt. Más városokban  Debrecen, Miskolc, Budapest felszámolták az egyvágányú vonalakat. A sors kegye folytán itt maradtak meg egyedül,  ha nem is teljes pompájukban, de legalább a régi szép tuja-aranykor, a 60-as évek emlékeként.
Persze felszámolásban most is jók az illetékesek. Most ismét a vasúti szárnyvonalak következnek.
De hagyjuk a politikát másra. Én ugyan fel nem megyek a padlásra..., hanem a szemben látható benzinkúthoz. Inni valami jó forró kávét, mert kezdek fázni...
Feltöltekezvén visszaindultam, s már látom is, hogy jön a következő tuja:

dest8xx1


Még hosszabbak az árnyékok... Már be is érkezett a 820-as számú tuja, amit a másik irányból is lefényképezek. Van időm, nem fog itthagyni. 10 percet áll a végállomáson. A képen egyébként júl látszik a kanyar íve, hogy merre haladt tovább anno a trámváj.

dest8xx_"

Portré, egy kicsit távolabbról:

dest820_3

Nem is annyira nagyon-nagyon rosszak a sínek...
A kocsi belseje pedig így néz ki:

820_belső

Itt még az eredeti bőr, szigorúan egylábú ülések láthatóak, de az ablaka már buszablak. Említést érdemelnek még a lámpabúrák is. Elsősorban azért mert vannak. Az eredeti pesit gyártású FVV-kben nem volt búra csak szimpla izzók, úgy ahogy ez a miskolci képeimen is látható, de Debrecenben újítottak és már az ott gyárott kocsikba rendkívül dizájnos búrákat szereltek be.
Ezeket a meretengelyes villamosokat a 60-as évek elején fejlesztették ki , de még 79-ben (!) is gyártották Debrecenben,  noha már a tervezésük pillanatában is elavultak voltak.
Hogy miért gyártották őket mégis. Olcsó, egyszerű szerkezetek, amelyek a célra megfelelnek. Igaz, hogy lassan gyorsulnak, még nehezebben fékezhetőek, de nagy kapacitásúak, sok embert elvisznek és olyan - nem túl hosszú - vonalakra, ahol sűrün vannak a megállók, ha nem is ideális, de alkalmatos járművek.
Tulajdonképpen a fapados bengáli a villamosok wartburgja.
Én sajnálom, hogy kivonják őket a forgalomból. Ha jól karban vannak tartva és jóminőségű a pálya, akkor még nem is zajosak, mint ahogy ezt Miskolcon egy-egy száguldó - de tényleg! - bengáliban megtapasztalhattam. Azóta ott már nem járnak. Csak Debrecenben és Szegeden maradtak meg, még egy darabig.
Aznapi utam végetért, de két nappal később is fotóztam a vonalat, ezért az is még idekívánkozik. Bevezetjük az időrelativitást.
Szóval ment-mendegélt a villamos és két nap múlva délelőtt meg is érkeztt a következő megállóba.
Leszállok, megvárom a szembejövőt és lefotózom:

lofax


Már távolodik - versenyben a kerékpárral:

lúfax

Kicsit "rázúmolok":

lúfaxkloze

Érdemes megfigyelni a felsővezetéket tartó szigetelőt is. Íme:

szigetelo3

Ilyen szép szárnyas Pesten már nincs. Másfélék vagynak. Szegeden pedig újabban troli jellegű felfüggesztést alkalmaznak pölö az 1-esen.
A sínek állapottya is gyönyörű. Közelebbről megnézve:

sinek3

A talpfák mellett ilyen vas merevítőkkel van ellátva a vágány. Hasonló van Budapesten is hasonlóan ótvar vágányok stabilizálásra, pl. a 28-as belső kőbányai úti, vagy a 37-es kolozsvári úti szakaszán. Az előbbinél 15, az utóbbinál 20 km/h-rás sebességkorlátozással. A szegedi 3-as külső szakaszán is 15 km/h a maximális sebesség, s bizony elég döcögősen is vezetik a tuját a pilóták.
Beszélgettem erről az egyik vezérrel.

Rosszak a sínek  - mondom.
Látnád ezt nyáron, akkor hogy néznek ki - válaszol.
S mit tudsz olyankor tenni?
Lassabban megyek.

Ezt nehezen tudtam elképzelni, hogy ennél lassabban, de ha ezt mondja bizonyára lehetséges, úgyhogy ennyiben maradtunk. A hármas villamost dokumentáló túrám a következő képpel véget is ér:

totalsin3


 <<VISSZA      FÕOLDAL    KÖVETKEZŐ>>