A Tisza Volán kémje a SZKT nyílt napján
Vámtér, csatolt bengáli-kkal - a 4-es villamos kecskési szakasza
(csatolt rész)


A 4-es villamos ma Tarján és Kecskés között jár, anno még a kecskési és Tisza Lajos körúti szakaszon (lásd: a szegedi hálózattörténet) a 2-es villamos közlekedett. S miután a 2-es tiszamenti, Tápé határáig menő szakaszát felszámolták, az akkor még Tarján és a Széchenyi tér közötti 4-est hozták el erre. Időközben a 4-es tarjáni nyomvonalát kétvágányúsították, s valószínűleg az egész vonal ezzel menekült meg a felszámolástól. Mert még a hetvenes években az volt a közlekedési irányelv, hogy az egyvágányos vonalakat vagy modernizálják vagy felszámolják. Vidéken egyedül a szegedi négyes északi szakaszát kétvágányúsították. Elviekben a kecskési rész is sorrakerült volna, de végül is se igény, se pénz nem volt rá. Jóval az olajválság kitörése után már talán nem is akartak leszámolni a maradék, az ELVEKnek meg nem felelő hálózattal, sőt 1979-ben a troliüzem is elindult. Így ma Szeged a vidéki városok közül a "legelektromosabb" tömegközlekedésű.
Most pedig a város már-már agonizáló villamos és troliközlekedésébe életet vertek, új fejlesztések indultak. Elindult a 7-es troli, tavaly pedig kialakították a tarjáni hurkot és a kecsési delta fordulót. A 4-esen típusváltás is történt. Most többnyire KT4DM Tátrák járnak a vonalon.
Mivel a képeim régebbiek, ezért még a delta előtti, bengális  állapot mutatják.
A Dugonics térről indulok:

keepek/kiskep/62660001.jpg

Pontosabban a szálloda elől, ahol elhúz egy kissé szakadt, eredeti festésű FVV. Én gyalog indulok a következő megálló felé:

Mielőtt még odaérnék visszatekintek:

keepek/kiskep/62660039.jpg

S nemsokára már jön is a villamos új szegedi színekkel:

keepek/kiskep/62660040.jpg


A másik oldalról:

keepek/kiskep/62660041.jpg

Amint a tramvaj beáll a megállóba. A következő képen H-turul kaptam le a villamost.

keepek/kiskep/62660042arrow.jpg

De hopp! Mi a retek az a tápvezetéken? Egy biztos. Nem madár és nem szigetelő.

keepek/kiskep/62660003.jpg

Hát igen. Ez az aminek látszik, nem retek csak egy pár retkes cipő. Rejtély, hogy miképp sikerült azt odaapplikálni. Gomdolom valamelyik - alkoholos befolyáltságú - szegedi egyetemista lehetett az elkövető.
De ha már ott van senkit nem zavar.
No a kezdeti ámulat után ....haladjunk. A villamos is azt  teszi.

keepek/kiskep/62660043.jpg


A Petőfi sugárút, sínekkel, felsővezetékkel, cipővel, de már tuja nélkül:

keepek/kiskep/62660044.jpg

Az utasok várják a szembejövendő villamost.
Én viszont csak peskom, peskom... elindulok Kecskés felé. Néhány méter után még lelövöm a centrumba igyekvő tejtermék-reklámot, a 804-et:

keepek/kiskep/62660045.jpg

Már beállt a megállóba:

keepek/kiskep/62660046.jpg

Még egy kicsit kijjebb a kereszteződésben, még a szivárvány kitérő előtt:

keepek/kiskep/62660047.jpg

Tetszik a képem. Belváros-külváros határán...

Már majdnem a Szivárvány-kitérőnél. Fasorral szegélyezett villanyospálya.

keepek/kiskep/62660048.jpg

S végre a kitérő. Ez volt a legutolsó a vonalon a végállomásig. Azóta építettek már a Vámtéren is egy elágazást.

keepek/kiskep/62660049.jpg

Archeikus felépítmény. Szárnyas szigetelő. Kizárólag szegeden fellelhető őskori lelet.
Gyorsan odébb megyek és a kitérőt lefotózom a másik oldalról is, mert már mögöttem hallom a villamos brummogását. Megfordulok és íme:

keepek/kiskep/62660050.jpg

Kinagyítom a tramvajt, az olvasó kedvéért.

keepek/kiskep/62660050ext.jpg

Gyorsan fel is szállok rá, eleget gyalogoltam már. S szépen elüddögélek rajta egészen a végállomásig:
No íme itt a régi kecskési terminál:

keepek/kiskep/62660004.jpg

A villamos utasokra vár. Kecskés egyébként mögöttem van, s aki oda el akar jutni, annak még élete kockáztatásávak át kell mennie a Szeged-Budapest vasúti fővonalon. Ezt most inkább kihagyom.
Lefotózom inkább a távozó bengálit:

keepek/kiskep/62660005.jpg

Többször is:

keepek/kiskep/62660006.jpg

keepek/kiskep/62660007.jpg


A másik irányból. Na arra van Kecskés:

keepek/kiskep/62660008.jpg


Ide a pusztára (balra) épült később az új delta a Tátrák számára. Ennyit a kietlen izéről, el is indulok befelé:

keepek/kiskep/62660009.jpg

A következő megállóba érek és visszafele lefényképezem a pályát, meg a menetrendtáblát és a saját olajtársaságom cégérét.

keepek/kiskep/62660010.jpg

Ez a szalámigyár megálló. Éredekes, amikor nagybátyám pappászentelésén Szegeden jártam , s amikor körbevillamosoztam a várost úgy emlékezetem erre a megállóra, mintha a 3-as vonalán lett volna, az azóta már mexüntetett szakaszon. Mintha ott lett volna egy nagy Pick épület, a végállomás környékén. De lehet, hogy csal az emléklezetem, s az se kizárt, hogy a kolbászgyárnak mindkét vonal mellett volt telephelye.
Érzem, már jön mögöttem a villamos:

keepek/kiskep/62660011.jpg

Ha jól látom a félpantográfos benga közelg.

keepek/kiskep/62660012.jpg

Jól látom. A 814-es már itt is van.

keepek/kiskep/62660013.jpg

Tramvajunk kinyitja az ajtókat, majd hamarosan nagy robajjal távozik. Egész dizájnos az esőbeálló. Egyébként.
Megvárom, amíg visszajön, s felszállok rá. A cél a zoll tér.
Miután leszállok kétszer megfotózom a kijáró villamost:

keepek/kiskep/62660014.jpg

keepek/kiskep/62660015.jpg

Amíg jön a következő tuja ellövök egy képet a Vám térre.

keepek/kiskep/62660016.jpg

Ez ma már másképp néz ki, ide, közelebb a végállomáshoz építettek egy új kitérőt, hogy a követési idő kisebb lehessen a vonalon. (Az új deltaforduló miatt a menetidő megnövekedett volna, ha csak a szivárvány-kitérőnél kerülhettek volna a villamosok.)

keepek/kiskep/62660017.jpg

A villamos azonban csak nem akar jönni. Végül is nem bánom, szép verőfényes időben jó a napon sütkérezni. Cirka 40 perc várakozás után megjelenik a látóteremben egy tuja a városközpont felől.

keepek/kiskep/62660018.jpg

De várjunk csak! Ez nem is egy, hanem két bengáli. Csatolva!

keepek/kiskep/62660019.jpg

Úgy látszik olyan sok a temetőbe tartó utas a hétvégén, hogy az SZKT csatoltan közlekedteti az FVV-ket.

keepek/kiskep/62660020.jpg


Miután az összes hozzáértő szakember ledöbbent, elárulom, hogy természetesen kijelentésemet csak poénnak szántam, két bengát nem lehet csatolva, távirányitással közlekedtetni. (De ennek ellenére itt a villamos utasokat is szállít.) Valószínű az történhetett, hogy a kék-fehér-sárga FVV lerobbant és a szakadt, régifestésű 809-es kitolja a végállomásig, ahol félrállhat. Ezért nem jött oly hosszú ideig a villamos.

keepek/kiskep/62660021.jpg


A csatolt bengálik eltávoznak Kecskés felé, miközben a jobbszélen feltűnik egy ikarusz.

keepek/kiskep/62660022.jpg

Visszacsámpázok a megállóba, gondolom amilyen gyorsan csak lehet a szakadt sárga megfordul a végálomáson és elindul a város felé. Már jön is.

keepek/kiskep/62660023.jpg


keepek/kiskep/62660024.jpg


Fölszállok a villamosra. Több képet már nem készítek a vonalról, visszamegyek  a szállodába.
A következő oldalon az egyes villamos vonalán készített fotók láthatók


VISSZA     FŐOLDAL     KÖVETKEZŐ