A Tisza Volán kémje a SZKT nyílt napján
A Nap
(Harmadrész)


Miért is jöttem? Hát a nyílt napra. E fejezet már a "szorosan vett" publikus rendezvényrõl és az ott prezentált jármûvekrõl szól.
Mi is történt ott? A nyílt nap a villamosremízben kezdõdött. Mindenki - ingyen és bérmentve - megtekinthette a tujákat. Sõt a szerelõcsarnokban még egy kis kiállítás is fogadta az érdeklõdõt az SZKT múltjáról és jelenérõl.
Dózsa Gábor vezérigazgató az SZKT menedzsmentjével kiselõadást tartott a publikumnak. Az elõadás(ok) végén lehetett kérdezni. Azaz csak lehetett volna. Mert lényegében kizárólag én kérdeztem. No nem azert mert mások ne akartak volna, hanem azért mert nem engedtem nekik. Volt egy rakás szakmai kérdésem a vágányhálózatról, kocsikiosztásról, menetrendrõl, fejlesztési elképzelésekrõl, amelyekre mindenképpen választ kellett kapnom. Nem hiába utaztam százötven kilómétert.
Mindezt egyébként fekete napszemüvegben fekete ruhában, és színazonos gengsztersapkába öltözve tettem. A közönségtalálkozó végén Dózsagé igyekezett elvegyülni a tömegben, de én még ott is követtem kérdéseimmel zaklatva. Õ meg menekült, s közben azt gondolhatta: "Biztos a Tisza Volán küldte rám ezt a levakarhatatlan darkfater-zorró keveréket."
A prezentációk után a résztvevõk a vállalat frissen beszerzett alacsonypadlós buszaira ültek, amivel a trolibusz üzembe mentek át. Itt jegyzendõ meg, hogy újabban az SZKT buszokat is vásáról - több okból is: egyrészt villamos és trolipótlásra nem kell (vagy kevesebbet kell) más közlekedési társaság, nem utolsó sorban az Õsellenség Tisza Volán buszait igénybe venni, hanem ezt saját flottával lehete megoldani, másrészt pedig bérbe is lehet a jármûveket adni. Nemsokára az SZKT talán  buszjáratot is indít... Egyébiránt a Társaság fennállása óta már többször üzemeltetett autóbuszvonalakat is. Sõt õ vagy jogelõdje indította el az elsõ buszjáratokat Szegeden, ami akkor még azt a célt szolgálta, hogy a buszokkal "ráhordják" az utasokat a villamos hálózatra. Késõbb önkényes döntéssel a buszjáratok átkerültek a Tisza Volánhoz. (Az Õsellenség keze betette a lábát.) Majd késõbb -emlékeim szerint - ismét járatott néhány buszjáratot az SZKT (akkor még SZKV). Amikor nagybátyám pappá szentelésén Szegeden jártunk, akkor én a mai kilences troli vonalán láttam Pestrõl kiszuperált kékbuszokat. Akkor feltûnt a szegedi kékbusz. Sûrûn is járt, meg sokan is valának rajta. Azokat az akkor kiadott MÁV menetrend szerint, az SZKV üzemeltette. Nem tudom, hogy bulizták ki maguknak a jogot erre; talán úgy, hogy a kilences busz egy troli-elõpótló busz volt. (Amíg nem tudják beüzemelni a drótosbuszt, jó lesz a spárga nélküli is).
Elõször bemutatom a villamosüzemben készült képeket. Azután pedig a trolibuszosokat..., azaz csak mutatnám, ha ott is fényképeztem volna. De mivel én nem vagyok egy trolibusz-fan (több okból sem), ezért õket nem fotóztam.

Nézzük inkább a frissen felújított csuklós tátrát (KT4D-M) az üzemcsarnok elõtt:

keepek/kiskep/62660073.jpg


Ehhez hasonló, de felújításra váró tátra(pót)kocsik a remíz mögött:

keepek/kiskep/62660070.jpg

Több színben is:

keepek/kiskep/62660070.jpg


Ennyit a jövõrõl. Most nézzük meg mi van a dögrováson. Egy-két fénykép következik selejtezés elõtt-alatt álló bengálikról. Helybõl kettõrõl. A kép idilli. Örök zöldek elõtt sárga tuják.

keepek/kiskep/62660066ext.jpg

Más szemszögbõl nézve azonban már nem is annyira:

keepek/kiskep/62660062.jpg

Szegénykét lekoccolták. Kicsit közelebbrõl:

keepek/kiskep/62660063.jpg

Inkább nézzük az elsõt. Ha jól tudom ezt nosztalgiakocsinak felújítják. Ezért az egyedi festés is. A kocsi hátsó fertályán látható 40-es szám pedig az eltelt 40 évet jelöli. Ennyi idõs a háromajtós bengáli. (Ennyi idõs volt, amikor ráfestették):

keepek/kiskep/62660064ext.jpg

Kicsit szélesebb perspektívában (Jobbra egy felújításra váró Tátra):

keepek/kiskep/62660064.jpg

A képen jól látszik a széles hátsó ajtó, amelyen anno majdnem kiesetem a kocsiból az egyesen (Talán épp ezen). A 3 ajtós dísz-FVV belülrõl:

keepek/kiskep/62660059.jpg

Elõrõl-belülrõl:

keepek/kiskep/62660060.jpg

A vezetõfülke (felhívom a figyelmet a pirosbetûs táblára):

keepek/kiskep/62660061.jpg

Ezeket a fotókat sikerült készítenem a 2005-ös nyíltnapon a remízben. A trolibuszüzembe is ellátogattam ugyan, de ott nem fényképeztem.
Nem szeretem a trolikat, már csak azért sem, mert Pesten Rákosi adta ki a jelszót: ki a villamosokkal a belvárosból, trolikat a helyükre! Nem beszélve arról, hogy az elsõ trolit a Nagy Testvér adományozta a Városnak. Az új trolik megszûntetett villamosok helyett kezdtek el járni. Így nekem a troli nem más, mint egy sztalinista-rákosista csökevény.

Uff, én beszéltem!

Búcsúznék a remíztõl két (10 ajtós) bengálibelsõ képpel:

keepek/kiskep/62660067.jpg

keepek/kiskep/62660068.jpg

...Indulás elõtt azért még a remízbõl lekpatam az éppen a rókusi végállomásról elinduló,

keepek/kiskep/62660074.jpg

majd a híd alatt csilingelve elkanyanarodó nosztalgiavillamost. Remélhetõleg nemsokára utazhatok is rajta:

keepek/kiskep/62660075.jpg

Na most mát tényleg búcsúzom a kocsiszíntől...

ELÕZÕ     FÕOLDAL     KÖVETKEZÕ